torsdag 23. oktober 2008

Kjipt bistandspreik?

Vi sitter og hører på et foredrag. Drittkjedelig! Jeg sovner to ganger mens ho forteller. Det betyr ikke at det ho snakker om er uviktig. Å gi folk en bedre framtid. Urettferdighet. Vold. Bistandsarbeid. Men: Jeg har hørt det før! Det er ikke noe nytt og spennende, og det er langt borte fra her jeg sitter. Jeg tenker heller på hvorfor den unge dama som snakker lesper. Og lurer på hvor de har skaffa de mørkeblå Agape- vestene.

Ti minutter seinere skal foredragsholderen og ei anna jente som er ansatt ta oss med til en av familiene Agape jobber for. Vi går oppover noen bratte, kronglete jordveger med små skur tett inntil på begge sider, og kommer fram til et rødbrunt murhus. Utenfor står ei kortvokst dame med rød genser og plysjbukse. Ho har et trillrundt, typisk søramerikansk ansikt og et forsiktig smil. Vi blir med henne inn i et enkelt hjem med store, tunge murvegger. Vi følger etter henne inn på soverommet, og ho beklager stadig at det ikke er sitteplass til oss. Ho forteller nølende om seg selv. Selv om ho gjerne vil dele historien sin, er det krevende for henne å snakke om det. For snart tre måneder siden hadde alt hopa seg opp. Ektemannen hadde lenge brukt grov vold både mot både henne og mot barna, og ho kunne ikke lenger arbeide på grunn av alvorlige fysiske og psykiske skader. Ho visste hverken hva som var problemet eller hvordan det kunne løses. Ho tok da kontakt med Agape. ”Takket være disse,” sier ho og stanser opp. Det blir for sterkt for henne. Ho ser bort på de to jentene i blå vester, og en av dem legger ei hånd på ryggen hennes. Ho blir blank i øynene, men fortsetter; ”T akket være disse to jentene har vi greid å sette ord på problemene og funnet ut hva vi bør gjøre framover. Mannen min er på veg til å forandre seg, det går sakte, men i riktig retning.”

I dag opplevde jeg at kjipt bistandspreik blei til enkeltpersonen det handler om i løpet av 10 minutter. Hva med deg i Hemsedal, Oslo eller Bergen? Sovner du også mens du hører på ukas dose med bistandspreik? Hvor langt unna er virkeligheten?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver i alle fall slik at en skvetter til og leser med spenning.En blir sløv når en sitter i Lio og har det godt etter pannekakemiddag sammen med "James Bond". Skal hilse så mye og vi ønsker deg god reise på lørdag.
Fra Fatter`n

Anonym sa...

Enig med fatter`n i Lio, du skriver veldig levende og bra....atter en gang morro å høre fra deg.

Klem fra Marianne

Vegard sa...

Kanskje pannekakemiddag sammen med "James Bond" var akkurat det jeg mente med at det ikke trengte å være så langt unna. Syns ikke det virker som dere er så sløve jeg!

Tusen takk Marianne, stas at du følger med på bloggen!

Anonym sa...

Huff ja, folk (deriblant meg) er altfor for sløve! Håper å få noen gode "bistands-tips" fra deg på skype i morra (hvis jeg klarer å skaffa meg en mikrofon da).
Blir artig å høre fra deg!:)

Sissel sa...

De som er gode å snakke for seg og de som faktsik gjør noe, er gjerne to veldige forskjellige personer :)

Gled deg til du kommer til Alalay, du! Claudia er FANTASTISK! :D

Hanne sa...

WOW Vegard!!
Du skriver dødsbra. Jeg får helt frysninger her jeg sitter og leser. Håper alt er bra!

Hanna sa...

som fleire har sagt før meg her..: du skrive bra Vegard! fin refleksjon.. som skabe refleksjon sjå andre.. Godt!
Hb du får ein god dag!