lørdag 7. februar 2009

Blanke ark

En gutt i cabañoen min skiller seg ut som den aller mest omtenksomme. Det lyser lang veg at han vil alle rundt seg godt. Grunnen til at han er på Alalay er at mora mishandla resten av familien, og han rømte. Denne uka kom mora på besøk til Alalay. Ho var en mindre sympatisk dame, og det blei ikke noe hyggelig møte for sønnen. Resten av kvelden og hele dagen etterpå var han inneslutta og trist. Psykologen tok godt vare på han og forklarte at det ikke blei aktuelt med flere besøk av mora i nærmeste framtid. Det virka som han var glad for det, samtidig som han sier at hans aller høyeste ønske er å få et godt forhold til mora si igjen.

På kvelden kom gutten og spurte om jeg kunne synge litt for han. Vi satt oss på en benk, og han la hodet på fanget mitt. Jeg begynte å synge stille med min mindre vakre stemme:

… du skal få en dag i mårå
som rein og ubrukt står
med blanke ark og fargestifter tel...

Jeg begynte å lure på om det går an å starte med helt blanke ark igjen, og kom fram til at det nok er umulig. Men at Alalay kanskje er noe av det nærmeste en kan komme.

Etter en stund hørte jeg små snorkelyder på fanget mitt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!!
Får frysninger av å lese bloggen din, er virkelig en viktig tankevekker i hverdagen!!
Gud velsigne deg masse der nede:)
Klem

Vegard sa...

Guro, lenge sida sist! Takk for skryt av bloggen! Snill du er. Håper du har det flott!

Minda sa...

ååå, klump i halsen!
Det var fint, Vegard. Jeg tror man får begynne på nytt.. Iallefall hos Gud :)
Savner deg Vegard! Men glad for at du er i Bolivia. Heier på deg :)

Vegard sa...

Så stas at du heier på meg Minda! Jeg heier på deg, og håper du vil ta en tur til Hemsedal til sommeren og eta kvikaku og rumme!

Anonym sa...

Jeg blir helt rørt av å lese bloggen din, Vegard. Verden er ganske brutal.Det må være sterkt å oppleve denne virkeligheten, som står i så sterk kontrast til hvordan vi har hatt det og har det i Norge. Du er et godt menneske, som sprer utrolig mye glede og varme. :-)

Klem Mari

Anonym sa...

Hola Vegard og takk for sist! For det første må jeg si meg enig i det de andre kommenterer på sida di, du skriver så tårene presser på. Også må jeg og mine to reisekamerater nok en gang få takke for den fine oppvartninga vi fikk i La Paz, det var helt topp! Vi er i gang med språkkurs. Har til nå vært en dag på gata og hilst på barna vi skal jobbe med, jeg gleder meg til å begynne å jobbe, de er herlige!

Har du en mailadresse jeg kan nå deg på, eller har du fått nytt telefonnummer nå kanskje?

Håper alt står bra til med deg og alle de skjønne barna på Alalay:)

Klemmer fra Kristin

Ingrid sa...

fyttigrisen. du skriver helt fantastisk bra. det er en fryd å lese bloggen din og det gir frysninger som bare det! stå på Vegard, du gjør en forskjell!

Anonym sa...

sååå fint vegard:)
du, den counteren min ble til epler... det har jeg ikke lyst på. hva gjør jeg?

Sissel sa...

Man kan få mange, fine, nye blanke ark, men ka man tegna på di kommer tel å vær prega av dæ som allerede e malt på di forrige sidan i tegneblokka.
Når dæ kommer sånne fine menneska som Vegard fra Norge og hjelpa tel mæ å finn fram farge, så blir sannsynligheta førr at man tar mæ seg di bra tengan, og voks seg sterkar på di dårlige, og utvikla seg i ei positiv retning, så veldig masse større.

En teng e i alle fall sekkert: Den gutten hadde dæ veldig fint der han lå på fange dett og sovna tel dine klimpringe ;)

Du e bra, Vegard!

Margrethe Hanssen sa...

ååå, vegard!! du rører nok en gang te tårer me bloggen din. kjenner meg rett og slett veldig takknemlig som får følge me på bloggen din og bli minna på den verden der ute som er så altfor forskjellig fra den vi lever i. du er god du! stå på! klæm fra mæ

Vegard sa...

Tusen tusen takk for hyggelig hilsen Mari, og gratulerer masse som ferdigutdanna!

Så bra at dere er godt i gang med språkkurs Kristin, og at dere gleder dere til jobbing! Var kjempemorro å ha besøk av dere i La Paz! Du må hilse de andre. Mail og nr: vegvs@online.no, 77279998.
Masse lykke til videre i Cochabamba!

Mange takk Ingrid og Kristin! :-)
Haha, counteren min blei også rar, men aner ikke hvordan man fikser det..

Sissel: Det var en kjempefin sammenligning! Du kunne blitt forfatter du. Hvis min rolle fungerer littegrann sånn som du skriver, så er det så absolutt verdt å være her!

Tusen takk til Margrethe også! Alt for lenge siden sist, gleder meg MASSE til afrikatreff i Vestfold!