lørdag 1. november 2008

Foran rett port


















Et år hadde jeg gleda meg, og plutselig en dag stod jeg foran porten. At det var Alalay sin port var kanskje litt tilfeldig, men absolutt ingen dum tilfeldighet.














Den første uka har jeg fått lov til å bli kjent med en herlig gjeng, det er 13 gutter som jeg skal ha mest med å gjøre. Jeg er sikker på at jeg kommer til å lære mer av de en det de kommer til å lære av meg.


















Det kommer mange spørsmål når jeg går mellom rommene i "cabañaen" for å si natta. I går spurte de tre gutta på et rom om jeg skulle være der på bursdagen deres. En hadde bursdag i mars og en hadde i april, så da var svaret ja. Den siste hadde bursdag i juli, så jeg måtte svare ærlig at jeg dessverre ikke kunne være der da. Han blei litt stille en stund. Etterpå spurte han om jeg kommer på besøk noen gang etter jeg har reist i april.


















Jeg tror det er viktig for oss volontører å se hver enkelt av ungene, og gi masse positiv respons. De andre ansatte må som regel se på alle som en gruppe. Samtidig er det viktig å ikke knytte seg så mye til enkelte av ungene at det blir et stort tomrom når en reiser. Det er både gode og dårlige sider ved å være volontør, den dårlige siden er at man må reise fra barna, noe som kan være vanskelig for dem. Nye tilknytningspersoner som kommer og går hele tiden.














Jeg er kjempeglad for at jeg har muligheten å bli godt kjent med de 13 gutta i løpet av de neste seks månedene. Jeg håper jeg har noe jeg kan bidra med, og er sikker på at det kommer til å bli et meningsfylt halvår. Også er jeg kjempeglad for at jeg kan reise hjem til en god mutter og fatter etterpå. Bare i Bolivia er det omtrent 800 000 barn og unge som aldri har hatt den muligheten.

21 kommentarer:

Miriam kyas sa...

hi bro,
love the updates and glad that u love working there.am sure the children will be blessed by your presence.
blessings

Anonym sa...

Vegard!! Du kommer nok til å bidra med masse:) Lykke til!

Anonym sa...

hopp og sprett.Dette få du nok til.Så får du jo god erfaring veit du.

Anonym sa...

Alltid artig å høre fra deg! Fine bilder var det forresten også!:)
Send en pling (på mail!?) om du er på skype igjen! :)

Anonym sa...

Hei Vegard!

Utruleg triveleg å sjå bilete og høyre frå deg! Betyr mykje for oss her heime at vi får eit lite innblikk i kva dagane dine inneheld! Kom akkurat tilbake etter ein kort helgetur til Sandefjord. Det nye rommet mitt har vorte ganske fint:) Gledar meg til å vise deg! Ha ei god veke!

Anonym sa...

Najs blog!
Utrule kult at du blogge heilt frå Bolivia.. Ikkji værst! Fine bildu me :)
Masse lykke te viare. Så spenande!Ska kji sjå burt i frå at e kjem te å kommentere engjogøngi!
De bli heilt sikkert eit bra halvår :)

Anonym sa...

Så morosamt! Gutar i rette aldern æ både topp og ei utfordring. Detta greie du, Vegard!Gjett kem som ha rbursdag i dag!

Anonym sa...

Hei igjen!

Han eg prata med hugsar ikkje kva telefonbutikkane heitte, men dei var iallefall i gata: calle sagarnaga. Kanskje me pratast på telefon!

Minda sa...

Hei kjære Vegard!
ååå Peru og Bolivia - jeg vil tilbake! Du er heldig Vegard! og de er ikke minst heldige som får ha deg som volontør, du kommer til å gjøre en kjempebra jobb! Gøy å se om jeg kjenner igjen noen av barna:)
Gøy å følge med deg altså! Lykke til videre.
Klem fra Minda :)

Anonym sa...

Hei Vegard! Utrolig stas å få lese og se bilder! Vi gleder oss til neste helg og nye blogg-innlegg. Masse lykke til!! Vi har stor tro på deg. KlemKlem

Vegard sa...

Tusen takk for trivelige hilsener!!! Det er så gøy å lage blogginnlegg når det er noen som leser de.

Miriam, you understood what I wrote in norwegian.. Impressive! Hope you are having a good time in Trondheim

Anonym sa...

tante Ann Elin sa..

Kjekt å lese nytt frå deg. Hadde høgtlesning for Sondre frå bladet Hjelp til selvhjelp i går. Der var jo du og Guro intervjua. Sondre spør: "Lurer på hvorfor han vil dra dit å hjelpe gatebarn uten å få penger for det?" Eg sa: "Kanskje vi kan sende ein mail å spørje Vegard?" Hadde elles nokre undringar saman med han. Vi har forøvrig eit fadderbarn i Peru. Ellers er alt vel, Ingrid er frisk att etter eit par-tre dagars feber. Den vordende 3 barns mora es ut. Er i fin form. Skal bli moro å følgje deg vidare. Lukke til vidare. Klem frå tante og co.

Anonym sa...

Vegard! Detta var artig å lese!
Det din tante nevnte!

http://www.strommestiftelsen.no/default.aspx?did=465091

Anonym sa...

Så knall at du oppdaterer bloggen så ofte, veldig gøy å følge med:) Dette kommer du til å klare superbra, er jo virkelig midt i blinken for deg! Kos deg videre. Klem

Marit sa...

Fillern, nå ble alt jeg hadde skrivi borte. Var noe med skal skjerpe meg og følge med. Hold motet oppe og glad i deg!
Skribles fort.

Anonym sa...

I alle dager skjønte ikke stort her jeg..
Jaja, må springe, fort.

Anonym sa...

skjønner ingentinge her jeg..
Huh, jaja, må springe, fort.

Anonym sa...

Hei Vegard! Morsomt å lese på bloggen din. Det blir nok noen utrolig spennende måneder framover. :-) Lykke til, og nyt livet på tur. Utrolig fine bilder du tar.

Klem Mari

Vegard sa...

Takk for det Mari, og takk for hilsener alle sammen! Jeg kan ikke ha det bedre, her jeg sitter på Alexander Cafe og leser så mange gode ord fra fedrelandet, med en svær kopp svart kaffe i hånda.

Godt å høre at du er i fin form tant'Ann Elin, du kan tru jeg gleder meg til å få et nytt søskenbarn. Dere må nesten sende et bilde på mail, når den nye halbjørhusen er på plass. Godt spørsmål fra Sondre! Tror jeg har veldig masse å lære av å jobbe med gatebarn et år. Også håper jeg at jeg kan være til litt hjelp for noen som trenger det. Så da er det ikke så viktig å tjene penger akkurat dette året. Men som sagt, veldig godt spørsmål!

Kult at du fant artikkelen på internet Kjersti, visste ikke at den lå der.

Et stort smil til Marit, du er god du!

Anonym sa...

Hei!

Nå er jeg sjuk og må være hjemme fra skolen. Håper at du har det bra. Hilsen Sondre.

Vegard sa...

God bedring Sondre!! Håper du er bra igjen og var på skola igjen i dag!