lørdag 15. november 2008

Grunn nok til å bli






Det hadde vært en dårlig dag for gutta. En av dem hadde slått læreren og andre hadde banna masse i timene. Da de kom hjem var middagen utsatt, og det var alvorsmøte med to ansatte på kontoret. Kvelden var heller ikke bra, allting var forsinka og oppgavene blei ikke gjort skikkelig. Spesielt gjaldt det gutten som hadde ansvar for kjøkkenet og oppvasken. En forsiktig gutt som alltid er litt sliten, men med et sjarmerende smil bestående av litt skeive tenner. Han måtte stå med oppvasken en times tid etter at de andre gikk for å legge seg.

Jeg spurte den strenge ”educadoren” om det ikke var en gitar jeg kunne låne. - Joda, den lå nedstøva oppå en hylle. Jeg gikk innom alle de fire romma og sang og spilte nattasanger. Jeg er den dårligste gitarspilleren sør for Vadsø (les: av alle), men kan i alle fall et par sanger. De sang stille med på refrenget av ”Halleluja”, for den hadde de hørt på ”Shrek”. Et par av gutta fulgte med til alle fire romma, og nynna med hele tida.

Etterpå gikk jeg ut på kjøkkenet, der den forsiktige gutten fortsatt holdt på å vaske opp.
Jeg satte meg ned og spilte. ”Shrek”-sangen, og etterpå en norsk julesang mange ganger etter hverandre.

Da gutten var ferdig med oppvasken, ville han som vanlig at jeg skulle være med han å be aftenbønn på sengekanten. Han hviska forsiktig sin korte bønn: ”Señor. Takk for en fin dag. Ta vare på alle barna ute på gata. Og ta vare på Kristina som er der og besøker dem i natt.”

Selv om det hadde vært en fæl dag for gutta, kan det hende at et par av dem sovna med ”glade jul” surrendes i hodet. Jeg sovna i alle fall med troa på at det er dette jeg er her for; de små minuttene som kan bety litte grann, både for meg og for en liten bolivianer.


18 kommentarer:

Anonym sa...

Wow!! Ja det er en meget god grunn! Bra du er der Vegard!
De trenger en som deg for å friske opp hverdagen!

Anonym sa...

Jeg tror de er heldige som har deg der! Du er rett mann på rett plass!

Anonym sa...

Hmmmm at det skulle bli gitar! Kanskje du finn deg eit trekkkkkspel òg?? Alder gøtt å veta.

Anonym sa...

hopp og sprett. Nei er de ikkje gitarkmeraten som kom ut av skåpet.Hehe. Det er bra dei har deg til å muntre seg opp når alt går litt i mot. Me venter i spennig på neste instrument. Munnspill? stå på videre.

Vegard sa...

Jaja, munnspill neste gang! Tipper jeg rett om det er Narve som kom med forslaget? Håper det står bra til på jordheim farm!

Sissel sa...

Selv en liten og vanligvis ganske hardbarka lofotværing får litt klump i halsn når du skriv sånn. Mest førr at eg egentlig blir litt stolt av å kjenn nån som faktisk utgjør en forskjell. Førr di skjønnaste ungan på jord. Du e best! <3

Hanna sa...

eg sidde her me minst ei tåra i augekroken..
Vegard du e fabelaktigtfantastiske!
Måtte dagen din ver god

Anonym sa...

Hei, Vegard! Spennende å lese om hva du opplever. Hatt høytlesning her nå og vi fikk vel begge en klump i halsen... Lykke til der borte! Vi fortsetter med å følge med på bloggen din :) Hilsen Bestemor og Elin

Anonym sa...

Så bra! Koselig å høre hva du holder på med om dagene! Tror gutta har det bra med deg der.

Anonym sa...

Vegard!
Du får legge ut adressa her også!
Så alle kan sende julekort til deg:)

Anonym sa...

Så fint at Sudankameratane (dog litt redusert) kan vere med på å gjere ein dårleg dag litt betre, for smågutar i SA! Du er flink!
- Synnøve

Ingrid sa...

åe, så utrolig fantastisk! du gjør virkelig en god jobb, vegard! jeg ble helt rørt :) du får spille teddybjørnvisen for de også, vet du ;)

Vegard sa...

åjåjåj, bestemor, så stas! Det er ingen jeg er så stolt av som bestemor på 92, som til og med er aktiv på blogg-fronten. Vi snakkes på telefon en dag, gleder meg!

Tusen mange takk for hilsener fra dere andre og, både hardbarka lofotværinger og sudankamerater! Så masse skryt at en blir reint flau. Takk og bukk!

Anonym sa...

Åååå, du er jo god Vegard! Og du som aldri vil synge høy, Vegard! Nå har du virkelig blitt bitt av bistandsbasillen. Så utrolig koselig det skal bli når du kommer hjem og skal sitte å klimpre på en av våre hytteturer.

Anonym sa...

Kjære Vegard!

Så bra at du spiller og synger for barna! Der ser vi at alle øvingen med sudankameratene var verdt det=)

Er så herlig å lese om alt du opplever! jeg merker at jeg savner å være ute i den vide verden!

Klem Mar =)

Anonym sa...

Hopp og sprett. Venter spent på re sultate. Når blir det konsert? sakl bli morro og høyre ein låt eller to.

Anonym sa...

Fortsett å skrive! Du har en "god penn". Kombinert med et varmt hjerte og kloke observasjoner blir det en tankevekkende gullstund for oss lesere. Takk så mye og hils!

Marit sa...

sø bra du skriv vegard! gjæng alt bra med deg og guro i Bolivia? eg og eline kosar oss her i Uganda. Ha ei fortsatt fin jol!
klem frå Marit